Jak działa LPG diesel?

Paliwa gazowe zdołały się już solidnie zadomowić na rynku usług motoryzacyjnych w naszym kraju. Mieszkańcy Polski wysoko cenią sobie zwłaszcza gaz płynny, chwaląc jego relatywnie niską cenę, połączoną z dobrą jakością. 

Trzy rodzaje LPG dla silnika wysokoprężnego

System gazu LPG da się zamontować w silnikach diesla różnorako. Pierwsza opcja polega na tym, iż jednostka wysokoprężna zostaje przerobiona na jednostkę z zapłonem iskrowym, upodabniając system do standardowej wersji benzynowej. Takie rozwiązanie zwana jest systemem jednopaliwowym – jego cecha charakterystyczna polega na działaniu wyłącznie w oparciu o paliwo gazowe. To rozwiązanie sporo jednak kosztuje, ze względu na konieczność modyfikacji całej jednostki. W praktyce wybierają je tylko posiadacze maszyn roboczych.

Kolejny rodzaj diesel LPG nazywa się systemem dwupaliwowym. Auto wykorzystuje tutaj równocześnie ropę {i gaz|oraz LPG), w relacji 30:70. Ropę wtryskuje się więc wyłącznie w ilości gwarantującej zainicjowanie samozapłonu wewnątrz cylindra; pozostałą część stanowi gaz. Owa opcja wymaga jednak zastosowania dosyć skomplikowanej techniki.

Najbardziej rozpowszechnionym od dawna rozwiązaniem pozostaje diesel gaz, gdzie gaz płynny stanowi wyłącznie dodatek do ropy. Proporcje okazują się dokładnie odwrócone w stosunku do dual fuel, oscylując wokół 70:30 dla oleju napędowego. Pakiet do montażu składa się w tym wypadku z reduktora-parownika, wtryskiwacza bądź wtryskiwaczy gazu, a także urządzenia sterującego razem z okablowaniem.

Na jakiej zasadzie funkcjonuje diesel LPG?

Wskazana ilość ropy jest wtryskiwana do komór spalania silnika, zaś suplementarna ilość LPG – wewnątrz układu dolotowego. Zapalenie się LPG umożliwia olej, ulegając samozapłonowi.

Aktywność LPG ma natomiast wpływ na skuteczność procesu spalania oleju, zupełnie inaczej aniżeli dzieje się to w zwykłym dieslu. Tam, wobec wysokiej lepkości oleju, proces całkowitego spalenia paliwa bardzo rzadko jest możliwy.